26.11.05

見過至會 buy

唔係,應該咁講 ... ... 。要見過,至有可能會 buy。

暑期裏,有一次,從事設計的朋友來英旅遊,順道探望學子,講起他遇到的「半粒山埃」問題。

我們分享有關康港客戶品味及要求的話題,很自然地,感慨創作空間的細小與百般的限制。朋友的經驗之談,學子有連番的共鳴。在種種騎呢的見聞中,有一項,朋友十分精闢地用了「半粒山埃」來形容。意思是指其致命程度,足以令一個原本好地地的 design project,在剎那間活生生地被弄死了一半!那是甚麼?知唔係有幾年工作經驗嘅人都知道嘅 —— 「未見過唔 buy 現象」囉!... ...「未見過喎!得唔得㗎?有冇 reference 或 example 先?外國有冇人做過先?... ... 一係咁嘞,做個 dummy 嚟睇吓先嘞,不過,個 dummy 要真喎,最好同製成品一樣啦 ... ... 」(咁都叫 dummy?)

Briefing 時,講到自己幾咁豁達幾咁品味高雅接受能力高,到後尾,膽小如納米!當然,大家都明白,對有經驗有能力的設計人而言,這是見怪不怪的全球性 design problem,客戶對未見之物心存懷疑,是正常的。設計者係有責任去想辦法去令客戶明白自己那較抽象的 idea 和做法的,這正正是溝通和 presentation 的重要性。Present 得衰,sell 得流,個戶 kill 咗個好方案,是活該的,與人無尤。但是,相信行家們都會 sense 到,學子想帶出的,並唔係類似的專業性範疇內之辣手問題,而是嗰種「富 local 特色、膽怯、犬儒、驚青、play safe、驚死蝕底、人有我有、隔離飯香、缺乏自信、用人必疑、欠缺獨立思維、腦壞死、愛跟風、bad taste、盲目祟洋、見識少、短視」之頑劣客戶特徵!遇上咁嘅客,真係好似食咗半粒山埃咁,想個 design creative 啲都難。

一個設計之死,之所以淪為「交租 job」令設計人怕怕,其實原因真係好多好多,正所謂「半粒山埃何其多!」有啲 job,一個 job 內分分鐘有四五大粒山埃,都咪話唔嘆。但「未見過唔 buy 現象」就真係相當難頂!讀得設計,做得設計,愛得設計的,都係想創新,想用一些 unconventional (非傳統的) 的方法去解決問題,唔係為創新而創新,而係一種「why not 精神」(又 work 又新,唔係更幫到客戶嗎?)。Chiché 嘢,永遠唔會受真正設計人歡迎。唔係完全否定舊嘢,而係舊嘢係有分好同差的!戇居的,仲用嚟做乜?!一般人唔識分,冇問題,咁將工作交俾啲專做呢啲工作嘅人囉!波人人識踢,但唔係個個係職業球員嘛!做設計亦然。(不過,如果該地方滿是也也烏切雞人,又另作別論啦)

咁簡單嘅道理,如果自己個客都唔明,真係好鬼難再合作落去。炒客咩?搵個另一個,又係咁。再搵,仲衰過上次嗰個。真係唔難會慢慢體諒到進入咗化境嘅設計人嘅心態。

在學校就猛咁懶有創意地天馬行空,講 idea,講 concept,講 development,講改善人類生活;一畢業,就要乖乖地除定褲俾人輪!為兩啖飯爭餐死!一諗下丁點兒理想啫,就被人猛喊停,叫住面對現吧!認真世紀大騙局!最虛偽健力士世界紀錄!(港人至愛!) 講乜都假,人文水平唔提高,起乜 Q 設計學院,乜嘢學士學位課程,攪甚麼比賽,都冇用!始終覺得,有時真係知得越多越冇癮,創意越盛越無奈。

有云,越艱鉅嘅環境,真創意至會出現。好!我信。只但願唔駛啪咁多粒山埃吧。

(反方講完,歡迎正方回應,balance 一下!謝!)

13 Comments:

At 26/11/05 12:09 pm, Blogger 朋友 said...

我都係反方呀弊家伙!!!!
我家下個老闆(真係出糧俾我果個)就係咁,所有job要有reference, 要有信心保證,佢自己渣旗嘅job, 就直頭佢親自搵reference俾我,不斷照dup, 做左人肉複製機。

我遇過一個客,印像好深,有次單job係幫某大大電訊機構旗下某網上電視台做啲roadshow嘅booth,個客係個小闊太模樣,成身名牌果種,有日傾啲booth嘅color scheme, 佢無啦啦彈句:「嗯,即係艾慕杜華果種啦~~」,真係當堂豎起----隻手指公,睇佢唔出,做切雞都未必個個有睇佢d戲,反而個師奶客會曉,之後單job雖然做唔到原先諗嘅野,不過彼此都加左唔少印象分,起碼我會想同佢再合作。

不過,其實,我都想講下溝通和 presentation 的重要性,搵日搵個地方,都係時候要屌下啲濕九行家。

 
At 26/11/05 12:16 pm, Anonymous Anonymous said...

做正方咪三幅被囉,咁易做就我黎喇。呢期我最有資格 : 燈油火臘要錢、租差管要錢、食飯搭車都要錢,唔做邊有錢......

 
At 27/11/05 9:12 pm, Blogger ablogaday said...

好多時呢半粒山埃唔係黎自個客,而係自己公司既account servicing同事!你個concept同visual未去到個客度已經俾人ban左,但係好奇怪,ban你呢個人唔係做你頂頭上司個CD或者AD,而係唔係你個範既sale屎!要靚dummy、唔駛咁creative、要大路D... 可能全部都係出自呢班友既口,個客跟本無出過聲話要點;一開始就係佢地做左半個CD。最慶就係俾個假既deadline你,你開夜趕起俾佢,原來擺響佢度pend左大半日先至lor去見客,你話你會點?

 
At 28/11/05 2:38 am, Anonymous Anonymous said...

極同意!!
"假deadline" 係半粒山埃+半柸砒霜
好賤格既手段!!講起都咬牙切齒呀!

 
At 28/11/05 6:59 am, Blogger 學子 said...

廣意嚟講,除咗幫襯自己的傳統客戶外,所有老闆、上級、account service、同事、partner、甚至閒人,其實都可以視之為「客戶」。因為,佢哋喺唔同程度上,都可能係設計人要 sell 嘅對象。有權有勢有影響力者,好多時比真正客戶更難攪。所以真係唔可以唔防呢類「客」。

一間售賣創意或專業設計的公司內,如果軍心不一,上下仝人唔係都有着同一理念,向着同一目標行,根本就好難恆久地有好嘢出。ablogaday 講得啱,同啲完全唔識 design process 嘅同事或管理層共事,真係好比死!講真,康港有幾多間公司有咁「清高」,可以咁有原則立場同理想呢?

民智未開,文化教育荒廢咗咁耐,有時,真係好難怪晒班路人甲乙丙,成鬼日俾埋啲「戇居民意 comment」,兼仲 insist 要「參與」埋一份。拒絕佢咩?傷害咗其弱小心靈事小,最弊仲話鬼你懶、固執、自我中心、藝術家脾氣、主觀、唔專業云云!(「就係要維護自身專業,先拒絕你咋!皇帝!」)

 
At 30/11/05 10:34 am, Blogger Camustudent said...

ablogaday真係講得好鬼死中o既o即,我成日做左份artwork俾負責做sales o既老細後,佢ban左我一輪後就同我講︰「你連我呢關都過唔倒,點去個客度?」返工真係好似打大佬咁,要過五關斬六將,但好多都係無聊o既對手。

 
At 2/12/05 2:52 am, Blogger ablogaday said...

你唔問佢點解做到artwork stage先出聲ban人?做layout同idea既階段做乜唔出聲?家下sell finishing定係sell concept同idea?

有時個designer做唔岩班sale屎「話個客既要求」(我仲係懷疑緊係咪個客咁講,所以要括住佢),都要睇下個sale屎點樣理解個客既要求,同有無個清楚同具體既brief。下下都係同一款「無敵百搭brief」,話個客無乜要求,最緊要新要潮要in... 你有無發覺個個job既brief都係咁open同抽像?咁究竟係個個客既要求都係咁似?定係個sale屎唔識問得仔細D,引導個客講得清楚同具體D,於是返黎鑊鑊都係用番同一套咁有限同虛無既詞彙黎演繹個客既要求?咁就隨時俾佢跣多幾野都得啦...

 
At 2/12/05 11:00 am, Blogger 學子 said...

呢啲嘢正正係設計學校永遠唔會提嘅,但又對年青設計人仕途起了關鍵性影響嘅一環。設計了得,卻不懂得應付呢啲宫庭權術,好快就會慢慢頂唔順,頂唔順,就諗轉行,諗轉行,就想穩定,一穩定,就想去教書 ... ... ... 呢啲嘢正正係設計學校永遠唔會提嘅 ... ... ... loop !

 
At 3/12/05 7:47 am, Anonymous Anonymous said...

唔止設計人係咁,其實台灣特種部隊都有類似苦況

話說狙擊手應該在隱密後方位置
但某些外行PR 為向電視台交待
將狙擊手部署的過程拍上電視
匪徒只須扭開電視,就可以大概知道飛虎隊部署情況

正是外行領導內行

 
At 3/12/05 11:45 am, Blogger ablogaday said...

咪住先,學子,咁就唔可以話個設計課程有無cover呢個問題,因為一個design course既年期有限,要cover到theory, practice同skill已經好泯水,如果仲話要教埋你做人既道理、點樣處理人際關係同宮庭權術,又好似唔係好relevant。當然教個位可以分享少少個人響真實世界既痛苦經驗同陷阱,但係呢樣野應唔應該包括響課程裡面,就有值得商確既地方。

我指出account servicing呢個問題,係咪設計學校既課程有問題仲有待討論,但係肯定既就係account servicing業界要正視既手則同practice既課題。叫佢地please個客已經唔駛教,已經做得頂瓜瓜;但係點樣同自己人合作,溝通既技巧之類,就好似仲有好多要改善既地方。話時話有無account servicing呢科?佢地通常係點入行?

 
At 4/12/05 5:25 am, Blogger ANTONIO MELSON said...

其實是否真的要有account servicing呢個department,
Creatives 能否作主導 ... 我們是賣Creatives,吾係賣servicing...

 
At 5/12/05 6:50 am, Blogger 學子 said...

係喎,咁又係幾苛求咗啲喎。要在一二兩三年內,教授重點搵食技倆,令畢業生在本土人肉市場度搵到食,已經係相當唔易,不過只覺宫庭權術又認真係搵食嘅一大殺着,如果唔曉,搵唔到食,咁讀個設計課程嚟做乜呢?宫庭權術之重要,往往比 typography 之類的設計核心課題來得實用,眾所週知,實用!係好好好緊要㗎嘛。(唔係 Poly SD 點會沒落,IVE 點會其門如市呢?)

不過,學子確係忽略了康港設計課程多元化之年期和取向問題。睇餸食飯,教得幾多得幾多,有時教得晒啲 software 都偷笑吧。

其他設計行業內的非 creative 崗位嘅專業水平達唔達標,真係好難講,不過有一點可能幾啱嘅係 —— 其他崗位嘅從業員,學歷同識字程度,都應該普遍地比設計從業們高吧。行業之積弱,又豈能賴人呢?有時班 AE 之坐大,都係同自己的不濟有關吧。

真係好想知道,真正賣 creative 的公司佔市場幾多﹪ ?!

 
At 30/12/05 4:52 pm, Blogger ablogaday said...

識宮庭權術就做邊行都掂啦,唔係淨係做切雞先有用bor!

PolyU SD沒落,IVE其門如市,係咪真係關課程實唔實用事呢?定係PolyU SD要考同埋讀大渣英文既野,至於IVE,學你話齋,響識字方面就無咁多要求,適合大多數諗唔到第時做乜兼想入行既中學生胃口...

 

Post a Comment

<< Home